Goedemiddag, wat kan ik voor u doen?

In vloeiend Nederlands spreekt de douane beambte ons aan in de bijna tot het vriespunt gekoelde tot kantoor omgebouwde container op de kade. Oranjestad, St Eustatius of Statia zoals ze het hier noemen. Vandaag nagenoeg geen wind dus zagen we de vulkaan Quill, met haar karakteristieke wolk, langzaam naderen. Voor het strand achter de breakwater voor anker. Na de formaliteiten lopen we langs de restanten van de, door de zee verzwolgen, oude stad en beklimmen het slavenpad naar het stadje. In de winkel liggen frikandellen en er staan pakken chocoladevlokken in de schappen.…continue reading →

Regulations

In Europa wippen we zonder gas terug te nemen zo de grens over. In de Carib ligt dat even anders. Hier moet je toch echt langs de authorities. Bij aankomst van wederom een nieuwe "country" de gele vlag hijsen samen met de landsvlag onder de stuurboordzaling, ten teken dat je nog niet ingeklaard bent, en vervolgens met de papieren in de waterdichte rugzak de wal op. Niet een beetje rondkijken of vast een boodschapje doen maar rechtstreeks naar Customs! De pilot waarschuwde dat op Antiqua drie jachten een boete van $5000EC (€1850) hebben…continue reading →

Shitman

Er hangt een wat bedenkelijk luchtje in de machinekamer, heeft wat weg van het toilet achter in het cafeetje op Sal waar men waarschuwde vooral niets aan te raken... Of hebben ze het gieren hier op Antiqua ook ontdekt? Na het voor anker gaan maar eens even kijken. De nieuwe, vorige week geplaatste, dekwaspomp ziet er wat merkwaardig uit. Zal toch niet hé, garantie is een beetje lastig als je wat koopt onderweg. Maar er zijn meer onderdelen van uiterlijk veranderd. Het heeft flink gelekt, ook op de schroefaskoppeling. Deze heeft, tijdens het…continue reading →

Boodschappen doen in de tropen.

Het boodschappen doen, proviand inslaan, een steeds terugkerende bezigheid. Na het voor anker gaan is het eerst even langs Customs, Immigration en de havenautoriteiten en dan, vaste prik, boodschappen doen. Vers brood, lekker wat fruit, groente, kaas, melk, wat te knabbelen, wat te drinken. Echter zo werkt dat niet in Verweggistan! De overdreven ruim gesorteerde en fel verlichte supermarkten met ruime gangpaden zoals we die Nederland gewoon zijn hebben ze niet in de tropen. Op zoek dus naar wat er wel is dus. Een vrouw met een mand met bananen op de hoek…continue reading →

Venturi effect

Wij varen met de Novatrix bij voorkeur alles onder zeil. Van anker op tot anker neer. Een mooring oppikken op zeil vinden wij leuk. Natuurlijk moet dit wel verantwoord kunnen. Bijvoorbeeld het anker vasttrekken op de motor geeft wat meer zekerheid en manoeuvreren onder zeil op drukke ankerplaatsen geeft misschien wat veel stress, met name dan op de andere schepen. In het vlakke Nederland is de wind redelijk voorspelbaar, een rij bomen of een dijk misschien een taluud bij een brug kunnen de wind wat verstoren. Varen tussen eilanden met forse bergen is…continue reading →

Vliegvelden

Vrijwel elk eiland heeft een vliegveld. Nu is het niet zo makkelijk om een stukje vlak terrein te vinden op een Caribisch eiland met een vulkanische oorsprong. Door de eruptie's zijn er indertijd hoge puntige bergen ontstaan waarop het slecht landen is met een vliegtuig. Op zoek dan maar naar het meest gunstige plekje. Misschien niet helemaal vlak en niet zo lang als je zou willen. Stukje uitbouwen in zee of de landingsbaan deels op palen zetten. Ziet er net iets anders uit als onze Polderbaan... Voor de piloten en misschien ook wel…continue reading →

Reisverslag bijgewerkt

We hebben kans gezien ons reisverslag weer bij te werken. Vanaf 4 Februari tot 2 maart. Staat in Reisverslag deel vijf Januari / Februari 2017. Even naar beneden scrollen dus. Veel leesplezier.continue reading →

Zelf supporting.

Langs de Europese kusten is het mogelijk om van haven naar haven te varen. Dit is zelfs vaak noodzakelijk omdat overnachten buiten de havens niet mogelijk is door getij, bodemgesteldheid of stroming. Na Santa Cruz op Tenerife heeft de Novatrix alleen even aan de steiger gelegen op Grenada toen wij terug moesten naar Nederland. Ons anker heeft dus overuren gemaakt. Waar ankeren niet mogelijk is door bijvoorbeeld extreme diepte of een rotsbodem liggen we vast aan een mooring. Een mooring bestaat uit een fors betonblok op de bodem verbonden aan een drijver. Aan…continue reading →