Avond valt

We liggen voor anker, de golven ruisen op het witte strand naast ons. Uit het strandtentje klinkt muziek. We deinen zachtjes op de golven. Aan de andere zijde van de Novatrix zakt de zon de oceaan in. De lucht kleurt rood en de eilanden voor de kust tekenen zich af tegen de horizon. Op het hoogste punt wordt het felle licht van de vuurtoren zichtbaar. Op de heuvels om ons heen gaan de lichtjes aan en de laatste mensen verlaten het strand. De eerste sterren worden zichtbaar aan de onbewolkte hemel. Morgenochtend hijsen…continue reading →

Knopen, kabels en Mijlen

Op het water spreken we over Knopen en Zeemijlen. De (kilo)meters hebben we achtergelaten in de haven. Gisteren 45 Mijl gevaren met gemiddeld 7 knopen.... Hoe zit dat met die Zeemijlen en Knopen? In de eerste plaats mogen we de Zeemijl niet verwarren met de Landmijl. Deze is namelijk een stuk korter. De Landmijl is 1609m terwijl de Zeemijl 1852m lang is. De zeemijl is zo gek nog niet: Over onze aarde zijn zogenaamde grootcircels geprojecteerd. Deze lijnen heb je vast wel eens gezien op een wereldbol. Van de evenaar naar de polen…continue reading →

Meest westelijke puntje

Vandaag Cabo Finisterre gerond. Bekend als het meest westelijke puntje van het Europese vaste land. Al zijn de Portugezen het daar niet mee eens! En misschien hebben ze wel gelijk We liggen in de baai achter de kaap voor anker bij een mooi strandje. Vanuit de kuip kijken we de oceaan op. De laagstaande zon kleurt de beboste oevers prachtig. Vanmorgen afscheid genomen van het Azoren flottielje. Was even lastig, heel gezellige ploeg waar we erg veel plezier mee hebben gemaakt de afgelopen weken.continue reading →

Torre de Hércules

De Herculestoren  is een oude Romeinse vuurtoren op een schiereiland ongeveer 2,4 km van het centrum van de Spaanse stad A Coruña. Hij is 55 meter hoog en bijna 2000 jaar oud. Het is de oudste Romeinse vuurtoren ter wereld die nog steeds in gebruik is als vuurtoren. Perfecte plaats om even de drone uit te laten. Zijn we boven geweest zonder te klimmen...       Haven van La Coruñacontinue reading →

Spanje!

Twee weken geleden vertrokken uit Vlissingen en nu liggen we in La Coruña, Galicië, Spanje. Afgelopen vrijdagochtend 0m 09:00 vertrokken uit Camaret sur Mer.  Vandaag zondag 0m 12:00 aangekomen in de jachthaven van La Coruña. Een afstand van zo'n 350 Mijl in 51 uur. Niet slecht voor een schip van 23 ton. We hadden de vrijdag en zaterdag dan ook een stevige noorden wind waardoor het prima zeilen was. Zo nu en dan een bui die we mooi konden omzeilen. De nachten waren helder en het was bijna volle maan. Het is dan zo licht dat je…continue reading →

Opkruisen

Onze track zag er de afgelopen dagen geregeld uit als een oude boomzaag. (Zie ais informatie op trafficmarine) Wind tegen dus opkruisen. Zo hoog mogelijk tegen de wind opsturen, maar wel goed wind in de zeilen houden en voldoende snelheid houden om tegen de golven in te kunnen varen. Met stroom tegen is de voortgang richting bestemming gering, maar als het tij kentert en de stroom gaat meelopen krijgt de boomzaag grovere tanden en komt het doel snel dichterbij. Met wind tegen vaar je ongeveer de dubbele afstand... Liggen momenteel in Camaret sur…continue reading →

Verwaaid…

Harde wensten winden langs de Frans Nomadische kust. Goede reden om een dagje langer in de nieuwe jachthaven vlakbij Roscoff te blijven. Morgen de fietsen opzoeken en eens in het dorpje kijken. Ondertussen wordt met een schuin oog het weer in de Golf van Biskaje in de gaten gehouden. Mogelijk dat een rug van hoge druk eind komende week ons in de gelegenheid stelt mooi over te steken naar La Coruña.continue reading →

Rechts – Links – Rechts

Feitelijk tegen de Franse kust liggen de o zo Engelse Kanaaleilanden. Even oppassen bij het oversteken. Eerst rechts dan links en nog een keer rechts kijken! Op de steiger goed links houden tenzij je iemand van het vasteland tegen het lijf loopt. Momenteel verwisselen we de Engelse gastenvlag weer voor een blauw wit rode, verticaal wel te verstaan, want we zijn weer onderweg naar de Franse kust.continue reading →

Over de grond.

Aan boord van een schip wordt de snelheid op twee manieren gemeten. Door het water en over de grond. Snelheid door het water meten we met een sensor in het vlak. De snelheid ten opzichte van de grond meten we met behulp van de GPS. Zoals gezegd stroomt het water enorm langs deze kusten. Zes uur stroom mee, zes uur stroom tegen. Bij gelijke wind vaar je het ene moment 2 knopen over de grond en een paar uur later 8 knopen. Het ene moment is de haven 5 uur varen het andere…continue reading →

Eerste Kaap gerond

Vanmorgen, eerder vannacht..., om 02:30 vertrokken uit Nieuwpoort. Onder een sterrenhemel langs de Belgische kust richting Duinkerke. We zitten rond springtij en de stroom zet goed door. Met 9 en soms 10 knopen over de grond varen we langs Calais en Cap Griz Nez. We overnachten in Boulogne sur Mer. Langs deze kust heeft men een enorm verval. Vandaag is dit maar liefst 9 meter! Toen we aankwamen konden we vanuit de kuip op de kade kijken. Nu is het een hele klim naar de wal. (bericht even openen om verder te lezen…continue reading →

De kop is er af

Vanmorgen, met het eerste daglicht, vertrokken uit Vlissingen. Zicht was redelijk zeker vergeleken met de afgelopen dagen. Boven Zeebrugge forse onweerbui waar we een staartje van mee kregen. Hierna klaarde het mooi op en voeren we in de zon. Lopend windje vrijwel gehele stuk gevaren op MPS. Komende nacht vertrekken we vanuit Nieuwpoort om 02:30 naar Boulogne sur Mer. Stroom mee bij Calais en, als het een beetje mee zit, voor de voorspelde zware buien weer veilig in de haven.continue reading →

Battle Flags kleuren Vlissingen oranje

De Michiel de Ruyter haven in Vlissingen kleurt oranje door de diverse Battle Flags van de deelnemers Azoren flottielje 2016. De schepen hebben zich de afgelopen dagen in deze haven verzameld voor een prachtige reis naar de Azoren georganiseerd door OCEAN PEOPLE. In 2011 hebben wij deze reis ook gemaakt en denken daar nog vaak met veel plezier aan terug. Deze keer varen we slechts een stukje op met de deelnemers om vanaf Noord/West Spanje koers te zetten naar de Cariben. De Azoren zien wij volgend jaar op de terugweg.  continue reading →

Aangekomen in Vlissingen!

Gisteren lagen we nog, met windkracht 7, aan een eiland tegenover Veere. Vandaag met heerlijk weer gevaren door het kanaal van Walcheren. Was best druk zeker door de beperkte bediening door werkzaamheden aan twee bruggen. Bij aankomst bij de haven Michiel de Ruyter kregen we een prima plek toegewezen met uitzicht op de Westerschelde. Er liggen al verschillende schepen van het flottielje. Gezellig bij elkaar aan boord wat gedronken. We hebben zin om te vertrekken, maar moeten nog even geduld hebben. Zondag vertrekken we!continue reading →