Canarische Eilanden

Canarische Eilanden De afgelopen weken Isla Graciosa, Lanzarote, Fuertaventura, Gran Canaria, Tenerife, La Gomera en La Palma bezocht. El Hierro bewaren we voor een volgende keer. 😉 Op al deze eilanden een auto gehuurd om ook de binnenlanden te kunnen verkennen. (met uitzondering van Isal Graciosa want dat bekijk je te voet) Een geweldige ervaring… Van superdroog tot oerbos, van enorm toeristisch tot helemaal tussen de “locals”. Op alle eilanden trotse bewoners die maar al te graag vertellen wat je echt op hun eiland moet gaan zien. In ons reisverslag een uitvoerige beschrijving…continue reading →

Opgesloten in een steengroeve..

Langs de Nederlandse Noordzeekust hebben we slechts enkele meters verschil tussen hoog en laag water. Eenmaal door het nauw van Calais is dat wel anders! Acht, negen en zelfs tien meter verschil tussen eb en vloed. Hierdoor zien de jachthavens er hier iets anders uit om dit enorme verschil op te vangen. Er zijn drie mogelijkheden, droogvallen hetgeen inhoud dat de schepen al dan niet ondersteund tegen omvallen bij vallend water op de bodem van de haven liggen. Mogelijkheid twee is drijvende steigers langs enorme palen op en neer te geleiden. De steigers…continue reading →

Vertrokken!

Na een periode van veel regelen, bevoorraden en heel veel afscheid nemen is het dan zover. We zitten weer op zout. Aan stuurboord niets dan water, aan bakboord de mooie Zeeuwse kust. De wind is ons gunstig gezind, het zonnetje hebben we vanmorgen vroeg op zien komen boven de Haringvlietdam en schijnt sindsdien lekker in de kuip. Voorlopig worden we even geleefd door het tij wat  inhoud veel rekenen en meestal vroeg op, maar we gaan de komende dagen vooral onthaasten.continue reading →

Een nieuwe uitdaging!

Niet voor een afgepaste periode maar definitief stoppen met werken. De puzzel onderweg om "op tijd" terug te zijn wordt dit jaar een stuk eenvoudiger, allebei met vervroegd pensioen. "Mensen met tijd hebben altijd wind mee" wordt gezegd. We zullen zien! Half mei vertrekken we naar het zuiden. Reisdoel zijn de Canarische eilanden. In 2016 hebben we hier al wat weken doorgebracht, maar er zijn nog veel meer mooie baaitjes en stadjes om te verkennen. We hebben de site hier en daar wat aangepast zodat jullie onze avonturen weer kunnen volgen. Marjolein en…continue reading →

Aan alles komt een eind…

We zijn rond! Het laatste stuk van ons verslag is terug te lezen in ons reisverslag  juli - augustus 2017. (vanaf 11 juli) Wij gaan weer wennen aan Nederland, het stilliggen (geen swell) en het geregelde leven. Groetjes Marjolein en Jaap SY Novatrixcontinue reading →

Weer op zoet water.

Van zout naar zoet, niet echt zoet maar in ieder geval niet zout meer. Sluis door, was lang geleden, het Haringvliet op. Met het zoutspoelen van de boot zijn ze al begonnen. Enorme buien trekken over het land. Na ruim een jaar op zout water gevaren te hebben kunnen we beginnen met het ontzilten. Het zout zit overal in en op. Het stuift in kleine druppeltjes door de boot tijdens het varen op de oceaan. Zout is ernstig hygroscopisch en trekt dus vocht aan. Als de lucht 's avonds afkoelt dan worden zoute…continue reading →

Stroom mee.

Getijdestroom is een fenomeen wat zich dag na dag herhaalt. Niet elke dag op dezelfde tijd, maar ruwweg elke dag een uurtje later. Ook niet elke dag even sterk. Dit heeft alles te maken met de maanstand zoals eerder beschreven. Getijdestroom is heerlijk voorspelbaar in tegenstelling tot de windkracht of windrichting. Het is dus een betrouwbare partner tijdens het varen hier door het Engels kanaal. Het stroomt in dit gebied flink waardoor het zeker de moeite waard is te berekenen wanneer het water zich in welke richting verplaatst. Gezellig na het ontbijt uitvaren…continue reading →

The English Channel.

Het vaarwater tussen Engeland en Frankrijk, The English Channel, is één van de drukst bevaren wateren ter wereld. Om ongelukken te voorkomen wordt de scheepvaart hier, letterlijk, in goede banen geleid door gebruik te maken van TSS, Traffic Separation Schemes. Dit systeem verplicht de grote schepen gebruik te maken van Traffic Lanes. De oost gaande schepen varen aan de Franse zijde, de west gaande schepen varen langs de Engelse zijde. Tussen de lanes zit een forse middenberm. Wij en de overige kleine scheepvaart maakt gebruik van het fietspad, de ruimte tussen de kust…continue reading →

Reisverslag bijgewerkt

We liggen voor anker bij de Marina Port Camaret. De vriendelijke havenmeesteres heeft ons de Wi-Fi code gegeven zodat we mooi even de site konden bijwerken! Vanaf 18 juni tot en met 10 juli 2017. Let op: Eerste deel staat in mapje mei-juni en het laatste deel staat in mapje juli-augustus.continue reading →

Continentaal plat.

De oceaan is diep, echt onvoorstelbaar diep. Op de kaarten staan de dieptes ingeschreven. 2000m, 3000m, 4000m. Wij hebben niet de apparatuur aan boord om het te controleren. Onze dieptemeter kan de reflectie van de bodem niet meer horen als het dieper wordt dan 125m. Het continent Europa ligt uiteraard boven water. De overgang van het continent naar de oceaanbodem is opmerkelijk steil in de Golf van Biskaje. Van een paar duizend meter diepte gaan we, over een korte afstand, terug naar 120 meter. De dieptemeter gaat het weer doen, we varen het…continue reading →

Nu of nooit.

Golf van Biskaje, twee nachtjes, een klein oversteekje vergeleken met voorgaande. Omdat het voorlopig de laatste meerdaagse trip wordt zou het leuk zijn als de wind een beetje uit de goede hoek zou komen. Na onze aankomst in Spanje zijn we het weer uiteraard blijven volgen. Waar blijft dat laag waar we op mee kunnen liften naar Frankrijk of Engeland? Zit er voorlopig niet in... Woensdag vertrekken misschien? Wind gaat dinsdagnacht van oost via zuid naar west, eerste 100Mijl zou lekker moeten lopen. Daarna voor ons, voor het mooi, iets te weinig wind,…continue reading →

Land in zicht.

Land in zicht, en niet zomaar land, het vaste land! Na bijna een jaar alleen maar van eiland naar eiland, in totaal ruim 45!, gehopt te hebben maken we straks vast aan het vaste land van Europa. Vanuit hier kan je op je (vouw)fiets naar Rotjeknor rijden... Gaan we niet doen! Zo eerst de boot even lekker wassen en spoelen, dan even bijslapen, allebei tegelijk! En dan kijken of we de weg nog weten in La Coruña. Denk het wel, want het is de zesde keer dat we in deze mooie oude stad…continue reading →

Christoffel Columbus.

Columbus achtervolgt ons al de hele tijd tijdens ons rondje Atlantic. In feite is hij ons voorgegaan, ruim vijf eeuwen geleden, in een tijd dat niet iedereen er van overtuigd was dat de aarde wel eens rond zou kunnen zijn. Overal onderweg duikt zijn naam op. Zo worden er nog jaarlijks Columbus feesten gevierd op Porto Santo en Madeira. In de haven van Funchal, op Madeira, ligt ook een replica van de Santa María (lengte van 24 meter). Maar ook op de Canarische en de Kaapverdische eilanden is hij beroemd. In de door…continue reading →

Vergaarbakje.

Elk schip heeft er één misschien, wel meerdere, een vergaarbakje. Hier verzamelen zich, geheel automatisch, alle losse, even niets te doen spulletjes. Ons vergaarbakje zit aan de voet van de bazaanmast. Dit teakhouten opstaande randje verzameld dus de spullen die anders aan dek zouden zwerven. Een geel doekje, een blauw doekje, stukje altijd makkelijk touw, slangetje om regenwater mee op te vangen. Sinds jaar en dag liggen hier ook twee grote dennenappels. Echt van die joekels, een keer aan boord gestapt in een Spaanse Ria. Bij elke regenbui sluiten ze zich netjes om…continue reading →

Wind of geen wind..

Hogedrukgebieden, lagedrukgebieden, ruggen, troggen, kou- en warmtefronten, occlusie's. Je krijgt wat over je heen als je de oceaan bezeilt.. De gevolgen zijn best ingrijpend voor een schip zo groot als een notendop op deze enorme plas water. De zee kan werkelijk spiegelglad zijn alsof er een laag olie op ligt, maar er kunnen ook golven staan waar je letterlijk niet over heen kunt kijken. Het dek kan droog zijn prima geschikt om tegen een zeilzak aan een boek te lezen, het dek kan ook regelmatig onder water verdwijnen door golven die het nodig…continue reading →

Weer onder zeil.

In tegenstelling tot wat de uitdrukking doet vermoeden betekend dit weinig slapen en regelmatig hard werken. Vanmorgen vertrokken uit Velas op Sao Jorge. Onze Franse buurman langszij, die we gisteren geïnformeerd hadden over ons vertrek, was al vroeg wakker. Hij had wat moeite met het binnenhalen van het weer dus onze info met hem gedeeld. Daarna losgegooid en met zicht op Pico, Sao Jorge en wat later Tercera koers gezet naar La Coruna, Spanje. Een prachtige stad met momenteel tropische temperaturen waar we nog even lekker in de zon kunnen liggen voordat we…continue reading →

Weergaatje.

Er trekken constant lagedrukgebieden van oost naar west over de oceaan. De een wat noordelijker de ander volgt een wat zuidelijkere koers en raakt de Azoren. Om deze depressies vormen zich prachtige kou en warmte fronten. Er zitten pittige exemplaren bij! Al een aantal dagen volgen we het weer in verband met de oversteek van Flores naar Faial een trip van zo'n 130Mijl. Twee fronten krijgen we de komende dagen over ons heen waarbij de tweede, donderdag, een pittige gaat worden met windkracht acht op Flores. Na dit front staan er golven van…continue reading →

Reisverslag bijgewerkt

Terug in Europa, weliswaar nog een flink stuk van huis maar toch. Dankzij Wi-Fi op de haven kans gezien de site bij te werken met foto's. Reisverslag Maart April aangevuld vanaf 10 april 2017 Reisverslag Mei Juni beschreven tot 1 juni 2017 Veel leesplezier! Ondertussen gaan wij Flores verkennen. Poco da Ribeira do Ferreiro. Stukje lopen maar echt super mooi!!continue reading →

Land in zicht.

Na zestien dagen op één oor liggen, slingeren, rollen, schudden en stampen over de oceaan zien we zowaar het eiland Flores voor ons opdoemen. De blauwe planeet, onze wereld, bestaat uit héél veel water. Ruim twee weken varen en onderweg slechts twee zeilboten en twee vrachtschepen gezien. Geen files gehad, geen stoplichten of tolpoortjes, niet hoeven tanken of stoppen om te plassen. Zeilen, zeilen, zeilen. En dan is er land. Gevonden dankzij de GPS, dat wel natuurlijk. Toch wel lekker dat het blijkt te kloppen. Blijft spannend tot je het land echt ziet.…continue reading →

Afscheid nemen

Als men het over reizen heeft is het vooral het ontdekken van nieuwe dingen en het avontuur wat besproken wordt. Wat minder bekend is dat reizen ook afscheid nemen is. Mensen die ons kennen weten dat wij nogal "behoudend" zijn, afscheid nemen van spulletjes en mensen valt ons zwaar. We zijn nu een jaar onderweg en hebben heel veel afscheid moeten nemen. Afscheid bij het vertrek uit Nederland, afscheid van het Ocean People flottielje waarmee we zo gezellig de eerste mijlen opgevaren hebben, afscheid van Spaanse Ria's, imposante Portugese kustplaatsen en de Algarve.…continue reading →

Stroom op zee.

Stroom op zee, nee niet die stroom die uit de wandcontactdoos, die volledig ten onrechte veelal stopcontact genoemd wordt, komt. Kan ook natuurlijk maar dan moeten we even de generator starten. Nee, we hebben het hier over het zeewater wat stroomt. Het water op de oceaan staat niet stil. Heel langzaam draait het rond. Op de Noord Atlantisch Oceaan heb je bijvoorbeeld de Labrador stroom met koud water van de pool, de Golf stroom met warm water uit de Carib, de Equatoriale stroom die ons van de Cabo Verde naar Tobago heeft gebracht.…continue reading →

Oorlogsschepen.

Sinds ons vertrek van de British Virgin Islands worden we belaagd door oorlogsschepen. 's Nachts zijn ze onverlicht, ze zijn niet te zien op de radar, hebben geen AIS en overdag verstoppen ze zich tussen de golven. Zo nu en dan scheert er één langs de boot. Portugese oorlogschepen, een bijzonder giftige en zelfs dodelijke kwal die geen kwal is... Het zijn honderden poliepen die samen een complex "dier" vormen. Een Portugees oorlogsschip heeft een gasblaas waardoor het kan drijven maar, bij gevaar, ook kan duiken. De blaas doet ook dienst als zeil.…continue reading →

RMS Titanic

Een stukje verderop ligt de Titanic. RMS Titanic want het schip werd zo snel en betrouwbaar geacht dat het het predicaat Royal Mail Ship mocht voeren. Nu gaat de post mee met het vliegtuig en er zijn nog maar drie schepen die RMS voor hun naam mogen zetten. De RMS Segwun die in Canada een lijndienst onderhoudt op het Muskokameer. De RMS Helena die vaart op het Britse eiland Sint-Helena. Sint- Helena heeft geen vliegveld.. En de RMS Queen Mary 2 uit nostalgische redenen. RMS Titanic, gezonken na een aanvaring met een ijsberg…continue reading →

Dag op de oceaan (deel 2)

Eind van de ochtend. Overdag lopen we niet echt wacht. Zonder veel overleg wie of wat houden we samen het schip varende. Als ik waker wordt, repareer ik de motor van de waterpomp. Waarschijnlijk had degene die de motor gewikkeld heeft nog niet veel ervaring. Bedrading is op het anker zo strak om de collector aansluitingen getrokken dat de wikkelingen hierop afbreken. Na een kwartiertje solderen is de motor beter als ooit tevoren en komt er weer een ferme straal uit de kraan. De tools opruimen, want we gaan zo lunchen. De houdbare…continue reading →

Ontmoeting op de oceaan.

We zitten midden op de oceaan, het dichtstbijzijnde land is zo'n 800Mijl weg. Water zover je kijken kunt. Echt ver is dat overigens niet. Een schip verdwijnt bij vijf / zes mijl achter de horizon. Natuurlijk afhankelijk van de hoogte van het schip. Met het AIS, het Automatische Identificatie Systeem, wat alle grote zeeschepen maar ook vrijwel alle Europese zeiljachten aan boord hebben, kun je wat verder om je heen kijken. Ook dit is een "zichtverbinding" via VHF, maar door de hoge plaatsing van de antenne kan hiermee zo'n twintig Mijl rondkijken. Maar…continue reading →

Dag op de oceaan (deel 1)

Het is middernacht, althans op onze boordklok, UTC min 4 uur. De boordklok staat nog op de tijd die gehanteerd wordt in de Carib. En dat houden we maar even zo om ons wachtschema niet te veel te verstoren. Wordt wat vroeg licht en de zon gaat wat vroeg onder, maakt het uit.. Het is ons wereldje hier op de Novatrix. Ik neem de wacht over van Marjolein, Mar informeert mij over de bijzonderheden, genua gereefd, flinke bui op de radar aan bakboord. Tegemoet komend zeeschip, maar de kortste afstand wordt drie mijl…continue reading →