Allebei tegelijk met pensioen en de kaarten van de Canarische eilanden liggen op de kaartentafel…

31 mei 2019

Als we op  15 mei  vroeg vertrekken vanuit Stellendam zien we de zon opkomen boven de dam. We willen hoppend langs de kust langzamerhand richting Canarische eilanden varen. Van het Belgische Nieuwpoort naar de Franse kust met een tijverschil van 7 tot 9 meter. Dus veel rekenen om zo gunstig mogelijk te varen. Via Boulogne-sur-Mer, Cherbourg naar de Kanaaleilanden, naar Guernsey. Waar we in plaats van Peter Port naar  ‘t haventje Beaucette zijn gevaren.

Zeilvrienden  hadden ons over deze gezellige haven verteld. Schepen kunnen alleen met hoog water over de drempel.

Van te voren belt Jaap de havenmeester of er plaats is. Als deze vraagt of het de eerste keer is dan stelt hij voor dat als we 5 min voor de ingang zitten nogmaals te bellen, dan zal hij ons met zijn bootje voorgaan. We moeten bij aankomst een paar uur wachten en gaan bij L’Ancresse Bay voor anker, voor een mooi geel strand. De haveningang schijnt bij de witgeschilderde rotsen te zijn en is haast niet te zien.

En inderdaad als wij bellen komt hij met zijn witte bootje tussen de witgeschilderde rotsen door. Zwaait uitbundig en geeft aan hem te volgen. Heel rustig vaart hij tussen de rotsen door. Jaap manoeuvreert de Novatrix er ook tussendoor, aan beide kanten houden we maar een paar meter over. En dan komen we in een lieflijk haventje. De vrolijke havenmeester springt op de steiger en pakt mijn lijntjes aan. Wat een service.

De volgende dag gaan we met onze vouwfietsjes on Tour. We moeten er wel erg in hebben links te rijden, want de Kanaaleilanden is Engels grondgebied! We gaan bergje op en bergje af. Weggetjes waar je tegenovergesteld verkeer niet ziet aankomen. We lunchen op ‘n bankje waarop ter herinnering aan onze overleden ouders staat. We kijken op het haventje van Bordeaux Harbour dat binnen no time droogvalt. Een grappig gezicht. Heerlijk zonnig weer als we verder crossen. We komen in St. Sampson harbour terecht. Best druk met allerlei winkeltjes, maar echt Engels en met een heerlijke supermarkt. Langs ‘t coastal path en the golf courses fietsen we terug naar de haven. Wat ‘n mooi en een superleuk eiland.

Na de Kanaaleilanden varen we via Roscoff en L’ Aber Wrac’h naar de golf van Biskaje.

20190528_152021-2

We zien een mooi weergaatje en varen met 15 tot 20 knopen wind in een paar dagen de Golf van Biskaje over naar Ria de Ares in Spanje, Galicië. Daar gooien we het anker uit voor een supermooi strand en is de temperatuur 25 graden. De dubbele dikke vesten kunnen uit en de korte broeken aan! Niet meer iedere dag rekenen om gunstig tij te hebben, heerlijk!