Donkere nachten

Gisteren was het nieuwe maan, de wassende maan laat zich nog niet zien. Morgenochtend vroeg komt hij boven de horizon bijna gelijk met zonsopkomst. We zullen het moeten doen met de sterren, planeten en voorbij zoevende satellieten. Ook de onweersbuien om ons heen lichten ons bij al zitten we daar niet echt op te wachten. Radar staat bij om ze in de gaten te houden. Was vandaag ruim boven de dertig graden, vocht genoeg om ons heen dus de buien kunnen heftig zijn. De windmeter verliezen we niet uit het oog om tijdig…continue reading →

Het gaat voor de wind

Bijna vier dagen onderweg met de wind in de rug. Helaas erg weinig wind wat resulteert in dagafstanden die niet om over naar huis te schrijven zijn. Dat doen we dan ook maar niet. Voor de wind varen, anders dan het gezegde doet vermoeden, is niet ideaal. De zeilen uitgeboomd zitten elkaar wat in de weg en alle snelheid die je maakt resulteerde in een lagere schijnbare windsnelheid. Je vaart de wind dood. Gedurende de dag vermaken we ons met allerlei zeil combinatie's uit te testen. Bazaan, stagzeil, grootzeil, kotter, genua, gennaker, MPS1…continue reading →

We steken de plas over

Vanmorgen anker uit de grond getrokken in de haven van Mindelo. Zat redelijk diep door de harde wind die we een paar keer gehad hebben. Inmiddels zijn de Kaap Verden achter de horizon verdwenen en hebben we koers gezet naar Tobago. Niet helemaal, want we sturen voorlopig wat zuidelijker op zoek naar wat meer wind. 2200Mijl dus we zijn wel een paar weekjes onderweg. Flinke plas water.continue reading →

De zon achterna

We sturen een westelijke koers de ondergaande zon achterna. Na een heerlijke week op Sal, waarover we in het reisverslag uitvoerig zullen verhalen, vanmiddag het anker opgehaald en koers gezet naar Mindelo op São Vicente. Zo'n 120 Mijl dus een nachtje doorvaren. Geen straf want we hebben vannacht een uitzonderlijke grote, volle maan. In Mindelo gaan we proviand inslaan voor de oversteek naar de Carib maar natuurlijk ook dit mooie eiland verkennen. Zoals de bijzonder vriendelijke en behulpzame Kaap Verdianen zeggen: No stress!!continue reading →

Reisverslag bijgewerkt

Tijdens onze roadtrip op Sal (met name off-road) hebben we kans gezien het reisverslag bij te werken. Tevens enige foto's geüpload en tussengevoegd in het verslag. Voor het gemak is het laatste weekje van oktober in de map November / December opgenomen. Veel leesplezier!continue reading →

99,9

Onze GPS repeater geeft aan hoe ver het nog is naar onze bestemming Porto da Pameira op Sal. Dit is een schermpje wat we tijdens een meerdaagse oversteek proberen te negeren. Het display helpt ons daarbij want hij gaat niet verder dan 99,9 Mijl. Vannacht is de afstand tot Sal onder de 100 Mijl gekomen en het display is driftig aan het aftellen. Onbewust begint het rekenen. Halen we het voor het donker? Een onbekende haven 's nachts aanlopen waarvan bekend is dat "most lights do not work" is geen optie. Aan de…continue reading →

Elk nadeel heeft z’n voordeel

Elk nadeel heeft z'n voordeel zij de wereldberoemde Johan Cruijff eens. Beroemd zeker bij de Spanjaarden waar we de afgelopen weken te gast waren. Cruijff heeft Spanje en Nederland voor eeuwig met elkaar verbonden zo lijkt het. We varen momenteel door een gebied met lichte weersomstandigheden. Tussen de vijf en tien knopen wind die afwisselend bakboord en stuurboord van achteren binnenkomt. Mooie vlakke zee met een imposante swell die als een duinlandschap onder ons doortrekt. Het voordeel is dat dit heel wat blauwe plekken scheelt en dat het eten redelijk op de borden…continue reading →

El Teide, de machtige vulkaan van ruim 3700 meter op Tenerife, keek toe hoe wij vanmorgen koers hebben gezet naar de Cape Verde. De weersvoorspellingen zijn goed dus we gaan er voor. 750 Mijl, zo'n dag of zeven varen. We poten elke dag om een uur of zes 's morgens een vlaggetje op de websitekaart zodat onze vorderingen te volgen zijn.continue reading →