Er hangt een wat bedenkelijk luchtje in de machinekamer, heeft wat weg van het toilet achter in het cafeetje op Sal waar men waarschuwde vooral niets aan te raken… Of hebben ze het gieren hier op Antiqua ook ontdekt? Na het voor anker gaan maar eens even kijken. De nieuwe, vorige week geplaatste, dekwaspomp ziet er wat merkwaardig uit. Zal toch niet hé, garantie is een beetje lastig als je wat koopt onderweg. Maar er zijn meer onderdelen van uiterlijk veranderd. Het heeft flink gelekt, ook op de schroefaskoppeling. Deze heeft, tijdens het varen, voor verdere verdeling gezorgd. Hoog in de machinekamer zit de vuilwatertank voor het achterste toilet. 33 Jaar geleden keken ze bij Hallberg Rassy niet op een kilootje meer of minder dus het is een zware RVS tank geworden. Echter het warme zoute water, urine en andere onverteerbare zaken hebben kans gezien een gaatje te maken in een lasnaad. De tank uitbouwen om het gat dicht te lassen is een forse klus. Deel van de stuurinrichting zou verwijderd moeten worden. Ter plaatse dichtlassen is geen optie door de omvang van de schade. Ook het risico op brand is te groot. Voordeel van een reis met een einddatum, we komen veel bemanningen tegen die voor onbepaalde tijd op pad zijn, is dat we ook een tijdelijke maatregel kunnen treffen! Van een RVS plaatje maken we een keurige “pleister” die netjes om de lasnaad en de hoek heen past. Met de welbekende zwarte kit wordt het plaatje na grondig opschuren en ontvetten geplakt. Vervolgens de machinekamer lekker uitsoppen met warm water. Alles ruikt weer fris. Het herstellen van de tank zetten we op de “to do list winter 2017 / 2018”