Weer op zoet water.

Van zout naar zoet, niet echt zoet maar in ieder geval niet zout meer. Sluis door, was lang geleden, het Haringvliet op. Met het zoutspoelen van de boot zijn ze al begonnen. Enorme buien trekken over het land. Na ruim een jaar op zout water gevaren te hebben kunnen we beginnen met het ontzilten. Het zout zit overal in en op. Het stuift in kleine druppeltjes door de boot tijdens het varen op de oceaan. Zout is ernstig hygroscopisch en trekt dus vocht aan. Als de lucht 's avonds afkoelt dan worden zoute…continue reading →

Stroom mee.

Getijdestroom is een fenomeen wat zich dag na dag herhaalt. Niet elke dag op dezelfde tijd, maar ruwweg elke dag een uurtje later. Ook niet elke dag even sterk. Dit heeft alles te maken met de maanstand zoals eerder beschreven. Getijdestroom is heerlijk voorspelbaar in tegenstelling tot de windkracht of windrichting. Het is dus een betrouwbare partner tijdens het varen hier door het Engels kanaal. Het stroomt in dit gebied flink waardoor het zeker de moeite waard is te berekenen wanneer het water zich in welke richting verplaatst. Gezellig na het ontbijt uitvaren…continue reading →

The English Channel.

Het vaarwater tussen Engeland en Frankrijk, The English Channel, is één van de drukst bevaren wateren ter wereld. Om ongelukken te voorkomen wordt de scheepvaart hier, letterlijk, in goede banen geleid door gebruik te maken van TSS, Traffic Separation Schemes. Dit systeem verplicht de grote schepen gebruik te maken van Traffic Lanes. De oost gaande schepen varen aan de Franse zijde, de west gaande schepen varen langs de Engelse zijde. Tussen de lanes zit een forse middenberm. Wij en de overige kleine scheepvaart maakt gebruik van het fietspad, de ruimte tussen de kust…continue reading →

Reisverslag bijgewerkt

We liggen voor anker bij de Marina Port Camaret. De vriendelijke havenmeesteres heeft ons de Wi-Fi code gegeven zodat we mooi even de site konden bijwerken! Vanaf 18 juni tot en met 10 juli 2017. Let op: Eerste deel staat in mapje mei-juni en het laatste deel staat in mapje juli-augustus.continue reading →

Continentaal plat.

De oceaan is diep, echt onvoorstelbaar diep. Op de kaarten staan de dieptes ingeschreven. 2000m, 3000m, 4000m. Wij hebben niet de apparatuur aan boord om het te controleren. Onze dieptemeter kan de reflectie van de bodem niet meer horen als het dieper wordt dan 125m. Het continent Europa ligt uiteraard boven water. De overgang van het continent naar de oceaanbodem is opmerkelijk steil in de Golf van Biskaje. Van een paar duizend meter diepte gaan we, over een korte afstand, terug naar 120 meter. De dieptemeter gaat het weer doen, we varen het…continue reading →

Nu of nooit.

Golf van Biskaje, twee nachtjes, een klein oversteekje vergeleken met voorgaande. Omdat het voorlopig de laatste meerdaagse trip wordt zou het leuk zijn als de wind een beetje uit de goede hoek zou komen. Na onze aankomst in Spanje zijn we het weer uiteraard blijven volgen. Waar blijft dat laag waar we op mee kunnen liften naar Frankrijk of Engeland? Zit er voorlopig niet in... Woensdag vertrekken misschien? Wind gaat dinsdagnacht van oost via zuid naar west, eerste 100Mijl zou lekker moeten lopen. Daarna voor ons, voor het mooi, iets te weinig wind,…continue reading →