fe151dad-1bfd-4605-a2e8-35f03aeaae6b

DCIM100MEDIADJI_0053.JPG

Langs de Nederlandse Noordzeekust hebben we slechts enkele meters verschil tussen hoog en laag water. Eenmaal door het nauw van Calais is dat wel anders! Acht, negen en zelfs tien meter verschil tussen eb en vloed. Hierdoor zien de jachthavens er hier iets anders uit om dit enorme verschil op te vangen. Er zijn drie mogelijkheden, droogvallen hetgeen inhoud dat de schepen al dan niet ondersteund tegen omvallen bij vallend water op de bodem van de haven liggen. Mogelijkheid twee is drijvende steigers langs enorme palen op en neer te geleiden. De steigers zijn met lange loopbruggen verbonden met de wal. De derde mogelijkheid is de ingang van de haven te voorzien van een drempel. Deze drempel voorkomt dat de haven leegloopt bij laag water, de schepen liggen in een binnenmeertje. Het in en uitvaren vereist enig rekenwerk. Er moet namelijk wel voldoende water boven de drempel staan.

Momenteel liggen wij in een dergelijk poeltje. De zee heeft zich buiten teruggetrokken en wij drijven nog. Deze haven was voorheen een granietgroeve. De groeve heeft een smalle doorgang naar zee gekregen, de drempel valt ruim twee meter droog bij laag water. 

Groetjes uit Beaucette, Guernsey.