Het is middernacht, althans op onze boordklok, UTC min 4 uur. De boordklok staat nog op de tijd die gehanteerd wordt in de Carib. En dat houden we maar even zo om ons wachtschema niet te veel te verstoren. Wordt wat vroeg licht en de zon gaat wat vroeg onder, maakt het uit.. Het is ons wereldje hier op de Novatrix. Ik neem de wacht over van Marjolein, Mar informeert mij over de bijzonderheden, genua gereefd, flinke bui op de radar aan bakboord. Tegemoet komend zeeschip, maar de kortste afstand wordt drie mijl dus geen probleem. Wind krimpt een beetje en trekt wat aan. Dan kruipt ze, tussen twee golven door, in haar kooi. Drie uur op, drie uur af. Snel slapen, voor je het weet wordt je weer gewekt. Aan boord is het donker, instrument verlichting staat maximaal gedimd, bij de kaartentafel brand een rood lampje. Hierdoor behoud je je nachtzicht en kan je ook in een maanloze nacht de zeilen controleren en de zee overzien. Het schip passeert op ruime afstand. Het is een jachttrans
portschip met de brug voorop. Het dek is felverlicht en de superjachten, onderweg naar Florida, zijn goed te zien. De bui geeft even wat wind maar na de bui kan de genua al snel weer maximaal uitgerold worden. Beetje turen over zee en naar de sterren, logboek invullen en dan is het al weer drie uur. Voorzichtig wek ik Marjolein, informeer haar over de bijzonderheden, doe mijn reddingsvest uit en kruip in de kooi. Niet een echte kooi, zelfs geen scheepskooi maar wij slapen als we samen zeilen op de salonbank. Lekker laag en in het midden van het schip. Minimaal last van het stampen en slingeren. Onder helling lig je stevig tegen de rugleuning of tegen het slingerzeiltje. Als het nodig is sta je zo in de kuip om even te helpen.
Marjolein ziet in haar wacht de maan opkomen en even later de zon. Navigatie verlichting en de radar worden uitgeschakeld evenals het rode licht bij de kaartentafel.
Beetje lezen, reisverslag bijwerken, zeilen trimmen. Om zes uur wisselen we weer. We ontbijten samen in de kuip in het zonnetje en dan gaat Mar nog even slapen. In mijn wacht van zes tot negen haal ik de weerkaarten en Gribfiles binnen en bekijk de veranderingen ten opzichte van gisteren. Onze koers blijft voorlopig bezeild dus geen reden tot koerswijziging. Wel komt er flink wat swell veroorzaakt door een diep laag ten noorden van ons. Als Mar om negen uur ook in de kuip komt nemen we samen het weer door en maken ons plan. Routeringsoftware en schepen met meer bemanning zouden mogelijk kiezen voor een drastisch koerswijziging naar het noorden waar het stevig waait. Wij verkiezen de wat zuidelijke route. Misschien wat minder wind maar wel een stuk comfortabeler. Anderhalve week golven van drie, vier meter is echt heel slopend. Met name voor de bemanning… Vervolgens maak ik m’n rondje over dek. Alleen aan dek, terwijl de ander slaapt, doen we uit veiligheidsoverwegingen niet
. Indien er toch wat aan dek moet gebeuren, de kotter in of uit rollen bijvoorbeeld, wekken we degene die slaapt. Tijdens het dekrondje loop ik zover als mogelijk alles na. Verstaging, terminals, splitpennen, sluitingen, stiksel van de zeilen, vallen, schoten, luiken, ankerborging, bijboot in de davids. In de mast is klimmen is op zee niet verstandig. Boven is alles voor vertrek grondig gecontroleerd. Aansluitend nog even een rondje door de boot. Even onder de vloer kijken, bilge controleren, roerwerk controleren. We hebben wat lekkage langs de roeras. Bij de eerst volgende werfbeurt moet dit uit elkaar. Nu is het vooral controleren of het niet snel meer wordt. Na samen wat gedronken te hebben ga ik nog even een uurtje bijslapen