Het vaarwater tussen Engeland en Frankrijk, The English Channel, is één van de drukst bevaren wateren ter wereld. Om ongelukken te voorkomen wordt de scheepvaart hier, letterlijk, in goede banen geleid door gebruik te maken van TSS, Traffic Separation Schemes. Dit systeem verplicht de grote schepen gebruik te maken van Traffic Lanes. De oost gaande schepen varen aan de Franse zijde, de west gaande schepen varen langs de Engelse zijde. Tussen de lanes zit een forse middenberm. Wij en de overige kleine scheepvaart maakt gebruik van het fietspad, de ruimte tussen de kust en de duidelijk afgebakende trafficlane. Oversteken van de Traffic lanes is aan strikte regels gebonden. Het dient haaks op de lane te gebeuren op een magnetische (kompas) koers. Hierbij kan de stroom je aardig wegzetten tijdens de oversteek maar dit is de afspraak. Tijdens de passage heeft het verkeer in de lane voorrang.
Het TTS in het Engels Kanaal is niet een aaneengesloten systeem. Tussen de geregelde stukken, met name in de bochten en smalle stukken, is het verkeer niet aan regels gebonden maar de grote jongens blijven in de praktijk wel gewoon netjes achter elkaar aan varen waardoor het gedrag voorspelbaar is. Het oversteken van het Engels Kanaal, in ons geval van Roscoff naar Dartmouth, doe je bij voorkeur buiten de TSS gebieden. Hier gelden de normale uitwijkregels, waarbij de motorschepen, ook die hele grote jongens, wijken voor schepen onder zeil. Tijdens zo’n oversteek is het constant om je heen kijken, op de radar kijken en het AIS scherm in de gaten houden. Indien het krap lijkt te worden maken we over de marifoon afspraken met het naderende schip. Toch voelt het alsof je op je driewieler de rijksweg aan het oversteken bent.