Hogedrukgebieden, lagedrukgebieden, ruggen, troggen, kou- en warmtefronten, occlusie’s. Je krijgt wat over je heen als je de oceaan bezeilt.. De gevolgen zijn best ingrijpend voor een schip zo groot als een notendop op deze enorme plas water. De zee kan werkelijk spiegelglad zijn alsof er een laag olie op ligt, maar er kunnen ook golven staan waar je letterlijk niet over heen kunt kijken. Het dek kan droog zijn prima geschikt om tegen een zeilzak aan een boek te lezen, het dek kan ook regelmatig onder water verdwijnen door golven die het nodig vinden aan boord te klimmen. Er kan een windje staan waarmee je heerlijk kan stoeien met grote gekleurde zeilen, het kan ook zo waaien dat een zakdoek al te veel is in de mast. Mooie omstandigheden, een lopend windje tussen de 15 en 20 knoopjes, geen golven, volle maan, helder weer. Dat zou leuk zijn, maar deze dagen zijn zeldzaam. We maken er het beste van door de bestemming en het moment van vertrek zorgvuldig te kiezen. Voor de reis naar het vaste land van Europa hebben we voor La Coruña Spanje als bestemming gekozen, omdat de route naar het Engels Kanaal redelijk geblokkeerd is momenteel. Het moment van vertrek kiezen we aan de hand van weerinfo. Er is heel veel informatie te verkrijgen ook voor de pleziervaart. Weerkaarten, satellietfoto’s en computermodellen met wind, neerslag, bewolking, temperatuur en golfinformatie. De computers rekenen het, met alle plezier, dagen of zelfs weken voor je door dus hoe moeilijk kan het zijn? Het probleem zit hem in de betrouwbaarheid van deze voorspellingen. Dit blijkt al direct uit de verschillen tussen de voorspellingen van verschillende informatiebronnen. Enkele dagen voor vertrek volgen we de ontwikkelingen en hieruit blijkt ook waar de onzekerheden zitten. Maar goed, de eerste paar dagen vooruitkijken moet lukken dus een goede start van de trip zit er wel in. Als er op lange termijn geen diepe depressie’s of harde tegenwind voorspeld worden dan gaan we ervoor. Zondagochtend dus vertrokken en direct buiten de haven een wind die 180 graden anders stond dan de voorspelling. Dit was een grapje van de enorme vulkaan Pico die samen met het eiland Sao Jorge voor een lokaal windje zorgden. Na een paar mijltjes draaide de wind en zeilden we zoals we bedacht hadden met een mooie stevige wind weg van de Azoren. Nu, na drie en een halve dag, is de wind opperdepop. We drijven op een mooie blauwe zee onder een vrijwel onbewolkte hemel en kijken de wereld uit. Voortgang nul.. Geen nood, het stalen zeil gehesen, en daar gaan we weer. De diesel is in Spanje niet zo duur.